28 januari 2013

Een grote-meisjes-kleedje.

Hoe ik eraan begonnen ben? Vol goede moed, zonder patroontje maar met een eigen kleedje dat me - naar eigen inschatting - goed staat!

Hieronder een overzichtje voor mezelf, wanneer ik nog eens zin heb om me in iets dergelijks te smijten. Feel free to comment.

Mijn stap 1, dat was het patroon rippen (eigenlijk had ik voorafgaand al gemeten van boven tot onder en van links naar rechts om mijn hoeveelheid stof te bepalen) 
Hoe ik tewerk ging? Dat klinkt simpel (maar pas op, zeker met een raglanmouw [dwz geen verbindingsstuk tussen mouw en hals] en figuurnaadjes [lees: naden die aan de binnenkant gestikt zijn om het kleedje een pasvorm te geven, zoals aan borst, schouders...] was dit geen sinecure!
Ik spelde mijn kleedje op het patroonpapier aan de naden vast. Voorpand plooide ik al meteen dubbel (omdat het kleedje meer voor- dan achterpand heeft). Achterpand ook vastspelden en lijnen overnemen. Vouw opmeten aan onderkant. En dan -moeilijk- de mouwen opmeten, draaien en tekenen en overdraaien om tot een rare vorm te komen en vertrouwen proberen hebben in je eigen inzicht.

Volgende stap: niet rippen maar knippen! Ik begon met het onderkleedje - kwestie van al eens te zien hoe het valt. Tekenen met extra naadwaarde, knippen en in elkaar zetten.

Stap 3: de mouwen. Kies ik in een zwarte stretch-stof. Goede kanten op elkaar, stikken en ....

Stap 4 eindelijk: mijn echte stof knippen, panden aan elkaar zetten en de mouwen inzetten.

Next - blinde rits

Dan, 6, binnenkleedje mooi vastmaken zodat naden aan mouwen en rits niet zichtbaar zijn (ik hou ervan om mezelf uit te dagen om netjes af te werken).

7, omboorden aan onderkant + mouw

8, weeral moeilijk: halsrand met verstevigd aan de mouw in stof van kleedje zelf. (Zegt vermoedelijk niet veel wanneer ik mijn bericht zal nalezen of voor een externe lezer, nogmaals: reageren mag. Afbreken niet ;-) )

Maar vanavond. Na vele uurtjes bezighouding. Ben ik er geraakt. Het is af. Een winterkleedje.